Schilderen voor PrOfessionals
8 februari 2022

Schilderen voor PrOfessionals

​​Sinds korte tijd is Pro Winschoten druk bezig met het ontwikkelen van modules voor het schilderen. Dit doen we samen met mensen uit het schildersvak en de schildersvakopleiding te Assen.

Het schilderlokaal wordt normaliter ingezet voor het schilderen van de werkstukken voor de ‘groenmarkt’ en voor het creatief schilderen. De afgelopen tijd is er flink gebruik gemaakt van het schilderlokaal voor een ‘module schilderen’. Dit werd gegeven door Han Poelman. Hij is naast de eigenaar van een schildersbedrijf ook instructeur. Hij leerde de leerlingen van de bovenbouw verschillende technieken. Zoals: het aanbrengen van grondverf, plamuren, schuren, kitten en aflakken. Ook het snijden van glas is iets wat een schilder moet kunnen, dit werd dus ook geoefend. Een lastig onderdeel, qua techniek, bleek het ‘decoratief schilderwerk’. Nadat de leerlingen dit een beetje ‘in de vingers’ hadden, mochten ze een decoratie naar keuze op een dienblad schilderen. Docent bouwtechniek dhr. Strik en een van de mentoren van de bovenbouw; dhr. Rouw, waren onder de indruk van de gedrevenheid en motivatie van de leerlingen. ‘Zeker weten, dat een aantal leerlingen verder gaan in dit vak, na deze inspirerende module.’

De twee modules schilderen zijn onderdeel van een heel traject wat op dit moment wordt opgezet door de praktijkschool in samenwerking met onder andere de ‘Schildersvakopleiding’ te Assen. Dit start al in het tweede leerjaar met een gastles om kennis te maken met het vak. In het derde leerjaar wordt deze lijn voorgezet met een excursie naar de vakopleiding waar de geïnteresseerde leerlingen meedraaien in een lessencarrousel waarbij verschillende aspecten van het schildersvak aan bod komen. Het geheel wordt bekostigd vanuit het project Sterk Techniekonderwijs (STO). Een landelijk project met als doel; het werken aan een duurzaam, dekkend en kwalitatief sterk technisch onderwijs. Naast het schilderen is PrO-Winschoten ook doende STO in te zetten voor technieklessen aan het speciaal basisonderwijs en het opzetten van informatica-lessen.

Reageren